Windows 7 RC

9744290

Od 2 tygodni obcuję z Windows 7 RC (wersja angielska). Zainstalowałem go na służbowym HP 6730b (Intel DuoCore 2.2Ghz, 2GB Ram). Sprzęt nie ma wyśrubowanych parametrów, ale w zupełności wystarcza na cieszenie się najnowszym dzieckiem Microsoft. Co ciekawe na początku miałem tu zainstalowaną Vistę Bussines, ale przy okazji milion niepotrzebnych programów od HP. Efekt? System chodził tak świetnie, że po 3 dniach format i instalacja Windows XP. Wcześniej na podobnym sprzęcie miałem Viste Enterprise. Chodziła dobrze, ale same wrażenia użytkowania systemu miałem bardzo mieszane. Na Aero świat się nie kończy. Wówczas miałem możliwość i wolałem pracować na Windows 2003 Server R2.
Aha! Na wstępie muszę jasno powiedzieć, że nie jestem i nie byłem czynnym użytkownikiem Visty. Owszem, miałem chwile, popatrzyłem, obadałem i wywaliłem… Dlatego też, mogę się miejscami mylić i pisać, że coś jest super w Windows 7, a pewnie już było w Viście. Sorry.
 
myWin7_0_rybkaPierwsze wrażenia siódemki? Tak jak Vista rozczarowała, tak Se7en zachwycił. Wydaje się być bardziej przemyślanym, intuicyjnym systemem operacyjnym. Zresztą czytając opinie innych osób widać, że nie jestem sam z takim zdaniem. W tej chwili cały czas go używam zarówno w pracy jak i w domu, i nic „dziwnego” się nie dzieje.
Instalkę mogłem pobrać jako subscriber MSDN. Jeśli dobrze pamiętam, to nawet mail do mnie przyszedł, że mogę pobrać. Link do pobrania klucza też się pojawił, więc wszystko jest 100% legal. Windows 7 Beta ma się “wyłączyć” po pierwszym czerca 2009. Windows 7 RC ma działać aż do lipca 2010. Przy czym, jak doczytałem na necie, od 1 marca 2010 ma się zacząć samoczynnie wyłączać po 2 godzinach pracy. Ale do marca jeszcze dalego :-). Instalacja przebiegła gładko.
 
 
MyDesktop Po zainstalowaniu, odpaleniu i zalogowaniu byłem ucieszony. Przywitała mnie fajna rybka na niebieskim tle. Wszystko ładnie, czysto.
Pierwsze zdziwienie to pasek start. Dziwnie duże ikony, trochę za duże jak na quick launch. Ale już po chwili złapałem, że teraz task bar jest połączeniem quick launch’a i zwykłego, starego taskbar’a. Programy odpalają się, a ikona jest podświetlana, zamiast pojawiania się nowego paska z ikoną i nazwą. Okna są domyślnie grupowane na pasku. Co fajne, po uruchomieniu kilku instancji jednej aplikacji, albo kilku tabów IE8, czy kilku dokumentów Worda lub Excela, gdy się najedzie ikonę (grupę) mamy możliwość podglądu okna lub okien. Jak wspomniałem wcześniej okna są grupowane – znamy to już z Windows XP (ale strasznie mnie to drażniło i była to jedna z pierwszych rzeczy jakie wyłączałem po świeżym instalowaniu XP). W Se7en mając podgląd, grupowanie jest fajne. Oczywiście gdy otworzymy 100 dokumentów Word’a, to nie są generowane  miniaturki podglądu, ale zawsze po najechaniu na daną pozycję w grupie, po chwili mamy podgląd okna na monitorze.
 
myWin7_3Bardzo fajnie zrobione jest teraz pociąganie okien do krawędzi ekranu. W ten sposób pomyślano o użytkownikach wielkich monitorów 24" i większych. W łatwy sposób, można teraz otworzyć 2 okna obok siebie – po prostu dociągasz jedno okno do lewej, drugie do prawej krawędzi i masz 2 okna równo obok siebie na ekranie. Łatwo i przyjemnie.
Aplikacje uruchamiają się szybciej, wyszukiwarka też mam wrażenie, że szuka krócej.
Multi-touch’a nie mam możliwości sprawdzenia, a szkoda.
Gadżety są teraz samodzielne, może je uruchomić i umieścić w dowolnym miejscu.
Lepsze jest też zarządzanie ikonami na pasku koło zegara.
Jest też nowy Saper, WordPad i Paint.
Gier nie testowałem, bo przyznam się szczerze, że nie mam na to czasu.
 
Jedyny problem jaki się u mnie pojawiał to to, że na początku od czasu do czasu rozsypywało mi się Aero. Szalg trafił wszystkie krawędzie okien, przenikania, wygładzenia, zamiast tego był jakiś syf, paski, kwadraty, problemy z odrysowywaniem się. Rozwiązania były dwa. Albo mogłem się wylogować i zalogować ponownie – wtedy Aero się ładował od nowa, albo zainstalować drivery do grafiki. Drugi sposób okazał się lepszy ;-).
P.S Logo (na górze) nie jest oficjalne, tylko jakiś wyciek od chińczyków.

